Goldieblox

Den här reklamfilmen för GoldieBlox har delats rätt mycket på senaste tiden. Några miljoner gånger, för att vara exakt.

http://youtu.be/UFpe3Up9T_g

GoldieBlox är ett företag som gör leksaker för att uppmuntra tjejer att bygga och mecka med grejer, och inte bara vara söta och fina. En del av mig vill applådera. Dels för att det behövs så himla mycket, dels för att produkterna (och reklamen) är bättre än det mesta som finns där ute. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är synd att de liksom måste… tjeja till det så mycket. Att det ändå måste vara pasteller och blonda lockar. Att man ÄNDÅ måste dela upp det, och inte bara kan låta brorsan och syrran leka med samma uppfinnarlåda (eller My Little Pony-slott). Samtidigt som jag då måste invända mot mig själv att 1. Man inte borde klaga på dem som ändå försöker 2. Att tjejigt inte nödvändigtvis är dåligt, och 3. Att det här kanske är nödvändigt, som en brygga liksom, för att få in världen på bättre tankar.

Kluven, således. Vad tycker ni?

(idag är det för övrigt fredag (!!) och jag får tillträde till min nya lägenhet (!!!!!). Så om jag är/har varit dålig på att uppdatera och svara på mail beror det på allmänt flyttkaos. Men på det allra bästa sättet, så klart.)

  • EvaP

    Hejsan Nina!

    Jag har också tänkt på det där om att man gör speciellt för att flickor ska prova på det som är typiskt för pojkar och tvärtom.

    När jag växte upp (jag är född på 50-talet) var det inte ens en tanke på att jag skulle bli visad hur man snickrar, meckade med bilen och annat. Tyvärr. Nu har jag ändå tagit tjuren vid hornen men jag har förlorat mycket på det hela. Till exempel har jag lagt golv alldeles nyss, det tog mycket energi bara för att jag var rädd att inte klara det medan min bror tar det som något helt naturligt.

    Mitt barnbarn är en pojke på två år.

    Han gör som de vuxna gör. När han och jag bakade härmade han mig när jag knådade degen. Jag har köpt en rosa dockvagn till honom enbart för att jag tycker det är enda roliga och glada färgen på sådana prylar (alla andra är grå, mörkblå etc) och omgivningen vrålar “måste du köpa en rosa”.

    Så…du och din generation har kommit långt och era barn kommer att gå ännu längre med att det är självklart att flickor ska kunna greja med mekano och pojkar natta dockorna.

    På vägen dit kanske det krävs mekano för flickor och liknande lösningar.

  • Lovisa

    Jag tycker den var asbra!! Men efter att jag läst din text så håller jag med om att det är surt att de måste separera?? men så blir jag också så har, skulle det någonsin kunna ske att man gjorde en tvärtom reklam för killar, for killar som vill leka med dockor och my little ponnies? Som är klädda i rosa?? hur blev rosa en sån tjej färg ens… många frågor nu haha :-)

  • LOJ

    Nej, här tycker jag att du har missuppfattat HELT! Sättet de använder rosa är rent utav brilljant. De här tjejerna säger ju själva att de bara får rosa “va snygg och en duktig mamma”-leksaker samtidigt som man visar i bild hur de har använt just dessa leksaker för att bygga en smart och rolig konstruktion. De byggde med rosa, för de fick bara rosa. När de kommer ut utomhus är det inte så mycket rosa utan klara toner i många olika färger.

  • Manne

    Den reklamfilmen är förkastlig. Det blir dubbelt fel. Eftersom man använder sig av samma konventionella reklammetoder som utesluter flickor från vissa konstruktionsleksaker men nu utesluter man pojkar. Finns inga småkillar som kommer att vilja använda goldieblox efter att ha sett den här smörjan, och vad har man åstakommit då?

  • Sofia

    Jag gick igenom precis samma tankegångar när jag såg reklamen, men bestämde mig tillslut för att punkt 1, 2 och 3 får väga över. Med andra ord: I det samhälle vi lever idag är det ett projekt som jag väljer att stödja!

  • ANDREA

    Jag tycker att det här är jättebra! Om det redan finns byggleksaker i blått och grått, så är det ju toppen att sortimentet breddas så att fler små killar och tjejer attraheras och intresserar sig för leksaker som utvecklar deras spatiala förmåga och lockar till lek där de lär sig bra saker. Det här är ett steg i rätt riktning. Nästa gång kanske man t o m kan tillverka utvecklande leksaker i rosa UTAN att sätta en stor tjejetikett över alltihop. Det vore nåt det.

  • Elin

    Tanken bakom reklamen är god tycker jag, men lite problematiskt blir det i och med att Beastie Boys alltid motsatt sig all kommersiell användning av deras musik. Nu förligger tydligen en märklig rättshistoria i kölvattnet av allt detta; notera att det är Goldieblox som verkar “stämma” bandet lite i förebyggande syfte:

    http://www.nastylittleman.com/2013/11/25/open-letter-from-beastie-boys-mike-d-adrock-to-goldieblox/

  • Dina

    Du som er så klok, har erfaring med & kunnskap fra reklamebransjen, kan å analysere ut i fra et feministisk perspektiv, samt formidler det du kommer frem til på en sånn måte at vi alle forstår, kan ikke du lage et innlegg om denne reklamefilmen fra Pantene?

    http://www.youtube.com/watch?v=kOjNcZvwjxI

    • Nina Åkestam

      Har tänkt det men inte hunnit! Ska försöka hinna.