Favorit i repris: Gudars skymning

Jag fick tips om Seqrs kampanj via instagram och tappade liksom hakan. Inte för att jag förfasas över att se nakna människor (eller ”vanliga” nakna människor) utan för att det hela var så totalt obegripligt. Hela familjen samlades i hallen, stirrade på annonsen och försökte förstå. Var den på riktigt? Vem hade gjort den, vad ville de säga, varför hade Aftonbladet tagit in den och vad fan var det reklam för?

Bild lånad från @eslinge

Därför blev jag mycket positiv när jag hittade den här artiklen där den ansvariga kommunikationschefen ska förklara vad som pågår.

Tyvärr fick jag inte svar på några av mina frågor. Istället tvingades jag ännu en gång inse exakt hur lite många människor tänker. Jag tror inte att varken chefer eller medarbetare på Seqr är onda eller dumma i huvudet. Jag tror nog att de tänkte att det hela skulle vara ”lite kul” och så blev det som det blev. Kvinnor blev än en gång använda som objekt, kommer RO med största sannolikhet komma fram till vid nästa sammanträde, och fälla annonserna.

Men problemet är egentligen inte att några färre människor nu kanske blir peppade på att använda det här företagets tjänster. Det riktiga problemet är att i och med den här kampanjen fick de här kvinnornas döttrar lite mindre sannolikhet att få lika bra lön som deras söner. Några fler personer drabbas av psykiska problem. Och det dröjer ännu lite längre tills Sverige får sin första kvinnliga statminister (man kan läsa mer om objektifiering och makt och hur det hänger ihop i den här vetenskapliga artikeln).

Det verkar som att företaget själva tycker att det är en förmildrande omständighet att det är de egna anställda som ställs upp som saker till allmänt beskådande. Jag tycker snarare tvärtom. Genom att använda de egna anställda bekräftar man en gång för alla att en kvinna visserligen kan ha ett jobb, men i första hand är hon ändå en kropp. En kropp som arbetsgivaren kan använda för att sälja mobila betalningslösningar.

Välkommen, 2013. Du verkar bli precis lika hopplös som 2012 när det gäller mänsklig värdighet.

  • Elin Olofsson

    http://saljgrejmedtjej.se/ Det finns en helt uppsjö av liknande.

  • Sofia

    Helt sjukt. Kan inte fatta att detta är världen vi lever i, och ändå finns det långt värre saker. Antar att det endast är kvinnliga medarbetare i kampanjen?