Favorit i repris 4: What it is is beautiful (12/02/21)

Jag vill bara som hastigast ge ett exempel på vad jag menar när jag pratar om feminism och reklam.

Ett barn i vanliga barnkläder är stolt över sin nya legogrej. Målgruppen omnämns som ”children” i copyn (inte boys eller girls). Dessa barn påstås bygga lego för att det är kul, och för att skapa, och föräldrarna uppmanas köpa lego för att barnen ska upptäcka något mycket speciellt: sig själva.

Det här är alltsa en fullfjädrat feminstisk annons. Ingenstans nämner de kön. Ingenstans pratar man om typiska flickiga ord som ”söt”, ”gullig” eller ”vacker” (ordet beautiful i rubriken syftar på hennes asfula legohus). Eller för den delen pojkiga ord som ”tuff” eller ”stark”. Det handlar om barn, bara. Barn som har kul och utvecklas.

Jag vet inte om det var skaparnas vilja, eller om tidsandan bara var så annorlunda då. Men idag ser man ingenting, ingenting alls, som ser ut så här. (Legos produkter idag ser exempelvis ut såhär och såhär) Och så fort någon vill ta upp problemet med det anses de av vissa som politiska galningar, som vill begränsa folk, som hatar män, som gör barn förvirrade.

Jag vete tusan. Men jag tror inte att någon blir förvirrad av den här annonsen. Jag tror inte att vi riskerar att sluta föröka oss som art för att vi säger ”barn” istället för ”flicka” och låter henne ha på sig en blå tisha istället för en rosa. Jag tror inte ens att vi skulle sälja mindre (rent logiskt når vi ju dubbelt så många barn och föräldrar med en könsneutral annons). Jag tror att om vi bara tänkte lite skulle vi som jobbar med reklam kunna bidra som sjutton till att våra barn får bättre möjligheter till självförverkligande än vi själva hade, istället för sämre.

Men jag kanske tror för mycket.

  • mr truth to u

    Reklam är inte en statlig infobroschyr som ska göra oss jämställda. Reklam spelar på alla säljande orättvisor som finns på jorden för att sälja produkter åt de företag och organisationer som vill och kan betala. Reklambyråerna har i uppdrag att uppfylla sina uppdragsgivares krav. Men det är nog lättare att jobba som reklamare om man tror att man är en trojansk häst mitt i kommersialismens röv.

    • Nina Åkestam

      Ja, jag jobbar ju inte med reklam längre som alla vet, av just den anledningen. Men jag tycker att det är viktigt att lyfta fram när det görs bra saker på reklamens område som på alla områden.

  • Flashback light

    Om vi kallar saker barn gör för “asfula” så spelar det ingen roll hur mycket vi genusanalyserar. Då kan vi lika gärna skita i alltihop.

    • Nina Åkestam

      Nej, det kan vi inte. Man får skoja om barn, det har inget med genus att göra. Och jag tar för givet att om flickan på bilden läser det här är hon nu ungefär 37 år gammal och kan nog hantera att legohuset hon håller upp på en bild kallas för “asfult” på en blogg.

  • Sofi

    Hej, blir så glad av gamla legoreklamer. Det är synd att de flesta av dem inte ser ut sådär nu. Själv bor jag i Skottland, och nu i jul har de visat den här: http://www.youtube.com/watch?v=qIZ2lua9aQA Tycker den är ganska bra, även om den får Lego att framstå som en pojkgrej mer än som en barngrej. Den lyckas dock fånga de fina lekstunder jag, som tjej, hade med min pappa när jag var liten och vi tog fram stora lego-lådan. Vem som helst kan ju bygga ett legohus med sin förälder och låta fantasin flöda.