En livsfarlig t-shirt

Det dök upp några kommentarer häromdagen för att jag har gjorde riksbrottet att ha på mig en vit t-shirt från American Apparel på bild. Sandra har fått liknande kritik. Grundfrågan är alltså: hur kan en feminist ha på sig kläder från ett varumärke vars reklam är sexistisk? Avgå ALLA. 

Jag kan lite förstå upprördheten, men för mig är det relativt enkelt: Jag gillar kläderna. Jag gillar att AA inte går på säsongstrender som ska slitas och slängas utan har en mer långsiktig stil. Jag gillar att de inte delar upp kollektionerna i kön utan låter mig köpa en rak vit t-shirt utan att påstå att jag är kille för det. Jag gillar att de har koll på produktionen. Det här skiljer American Apparel på ett positivt sätt från de flesta andra klädproducenter, dyra som billiga. Rent ego råkar det dessutom vara så att deras kläder passar mig och har bra kvalitet i förhållande till priset.

Det gör inte att jag gillar reklamen, men jag bojkottar alltså inte produkten. Det beror på att det inte skulle ge någon effekt, vilket det finns ett 30-tal år av CSR-forskning som visar. Idén om konsumentmakt är starkt överdriven, och egentligen bara en figur inom marknadsekonomisk teori. Ett sätt att legitimera det kapitalistiska systemet, så att företag kan säga att de bara ger folk vad folk vill ha. Men i verkligheten är det mest en illusion. Det måste upp på mycket högre nivå, som att länder bojkottar med handelshinder, för att ge resultat. Att jag knallar tvärs över gatan och köper min t-shirt på H&M gör ingen skillnad alls, om man ska vara krass. Vill jag göra det ändå för att det får mig att må bättre ska jag givetvis göra det. Men det påverkar ingen utom mig själv.

Något som därmed gör skillnad är när folk larmar och gör sig till i media. Där finns det hur många exempel som helst på att enskilda individer eller mindre grupper har fått företag att ändra på sig. Där kan man nämligen berätta vad man tycker är fel, vad som behöver förändras, och visa att man är många som håller med. Det är mycket tydligare än att bara låta bli att köpa något. Alltså försätter jag att köpa AAs produkter och kritisera reklamen, högljutt. För jag vill att AA ska fortsätta göra sina kläder, men göra annan reklam.

Sen finns det en annan aspekt. Jag gör så gott jag kan, men jag är inte perfekt. Jag lägger typ hela mitt liv på att debattera, skriva och forska om orättvisor. Men det finns gränser för vad jag pallar att bry mig om. Och jag tror på fullt allvar att jag gör mer nytta på jämställdhetsområdet, framför allt när det gäller reklam, än många andra. Även om detta råkar ske i en vit t-shirt från American Apparel.

 

 

  • Linnean

    Riktigt trist att höra att du klagar på American Apperal och ändå fortsätter handla där..Och att du överhuvudtaget inte tror på konsumentmakt? När det om och om igen visar sig att det helt klart fungerar! Visst, det kanske inte fungerar att bara sluta handla på olika ställen men om en slutar handla och ÄVEN ger företaget information om varför en inte vill fortsätta handla där så har det visat sig ge rätt bra respons. Ta tex rasistiska/sexistiska t-shirts som har fått dras tillbaka, ta Äkta vara kampanjen som fick flera företag att sluta med olika tillsatser etc. Jag tycker det är tråkigt att du liksom nästan slår neråt på oss “vanliga” människor som kanske inte ha annan makt än just konsumentmakt. Om alla bojkottar AA och ger dem en anledning till varför så kan du nog ge dig på att saker ändras, vad som däremot absolut inte kommer att ändra någonting är att stå och prata om hur mkt man hatar ngt, men samtidigt stödja det genom att fortsätta handla.

    • Sofia

      Jag håller med Linnean här, jag förstår att ingen alltid kan göra allting rätt men just i din roll men koll på reklam, som förebild som får synas i medier mm blir det ju ännu viktigare vad du gör för ställningstagande. Jag vägrar tro att inte konsumenmakt kan vara kraftfullt, samtidigt jo jag fattar att en t-shirt från hm inte är ett dugg bättre. Det är klart det är skitsvårt att konsumera rätt men jag tycker att vi alla åtminstonne har ett ansvar att försöka. Om man tänker att alla gör likadant som en själv – om tillräckligt många bojkottar o talar om varför får det effekt – det kan du väl inte förneka? Tycker du är så otroligt smart, nyanserad o välformulerad men här känns det lite som om du tyckte det blev lite jobbigt att du har ett ansvar för vad du konsumerar? eller vad hände?

      • Nina Åkestam

        Inte alls. Jag hade ju lätt kunnat välja att inte skriva vad t-shirten kom ifrån, om jag inte ville “ta ansvar”. Jag skrev det just för att jag var intresserad av att höra era kommentarer och ha en diskussion om det. Jag ser det som en del i att ta ansvar. Grejen är att jag är väldigt trött på att så många “vettiga” människor är så snabba med att döma ut varandra när man gör något som är “fel”, vilket naturligtvis alla gör hela tiden. Jag är jätteglad att vissa ser mig som er förebild och i mitt förebildsskap ingår det är att inte vara perfekt, samt att vara öppen med det. Jag är helt säker på att det är en anledning till att många söker sig till den här bloggen. Jag lovar att det inte finns en enda feminist som aldrig beter sig sexistiskt – och det tycker jag är skitviktigt att ta upp. Man måste ge varandra frikort. Diskutera, absolut, men inte döma. Om en persons många år långa kamp för något kan dömas ut på grund av en vit bomulls t-shirt kommer vi aldrig att komma någon vart. Det var det jag ville prata om, och det gör vi ju nu, så det är toppen tycker jag.

  • Hanna

    Hej Nina,

    Det skulle vara intressant om du kunde förklara varför konsumenters val inte har någon effekt. Du skriver ovan att det bara är en figur inom marknadsekonomisk teori. Men om konsumenterna blir mer medvetna blir inte denna figur viktigare då? Om du skulle vilja skissa upp detta i ett blogginlägg skulle jag vara tacksam!

    Hanna

  • Kristin

    Hej! Jag tycker det låter väldigt intressant att konsumentmakt inte fungerar. Det har länge varit min åsikt, men jag har inte haft några belägg för det. Därför skulle jag bli väldigt glad och tacksam om du hade velat ge källorna till den informationen. Tycker väldigt mycket om din blogg :)

  • Ellen

    tycket tigerlilys skrev bra om varf hon handlar på american apparel.

    http://tigerlilys.blogg.se/2013/october/konsten-att-inte-forakta-american-apparel.html

    • L

      Tycker inte det är något argument att kläderna är tillverkade i USA, arbetsföhållanden behöver verkligen inte vara bättre av det. Speciellt inte efter att det kommit ut tjejer som jobbat där, som jobbat övertid utan betalt, som blivit sexuellt utnyttjade, som blir nekade jobb endast pga utseende. Alla får göra som de vill men tycker man deras reklam är fel, tycker jag inte heller man ska stödja dem. Personalen verkar ju bli behandlad ungefär så som reklamen visar. Sen finns det väl fler klädkedjor med bra kvalitet som faktiskt är gjorda i Sverige, eller något av våra nordiska länder för den delen. Som är mycket kortare fraktsträcka än från USA och hit. I hela Europa borde det tom vara miljövänligare att beställa från :-) Köper det inte…

  • Pia

    Intressant det där du avslutar med, att man får frikort att göra något uppenbart dåligt om man gör bra saker i övrigt. Upplever du det som jobbigt att bry sig och göra “rätt”? Jag skulle tro att många fungerar så, inklusive jag själv, men jag upplever också att det funkar sisådär i diskussioner.

  • Jennie

    Tycker också det känns konstigt att enskilda personer (bloggare) förväntas göra precis allting rätt medans de som påpekar detta i kommentarsfält inte behöver redogöra för någonting egentligen. Det blir mycket press på några enskilda personer att ständigt redogöra för sina inköp medans vi andra kan berätta det vi känner för i kommentarsfälten. Samtidigt, bloggare med många läsare har makt, det går inte att förringa, därför blir nog förväntningarna lite högre också.

    Jag är lite förvånad över totalsågningen av konsumentmakt dock? Går den att utveckla lite? Finns ju väldigt många som inte har möjlighet att medverka i media (och hur nyanserad är diskussionen där ibland förresten?) men ändå vill vara med och påverka?

  • Kristina

    Jag håller med dig om kläderna men har så attans svårt för företaget. När jag pluggade i Brighton letade min kompis (som också pluggade) extrajobb, hon var pank och desperat. Hon lyckades få ett deltidsjobb på AAs lager (märk väl: LAGER) och var helt överlycklig. Dagen innan hon skulle börja jobba fick hon dock ett samtal av en mycket besvärad AA-medarbetare som berättade för henne att regionschefen varit på besök, sett hennes CV (med bifogad bild), sagt “Who’s that? The new girl? No, she’s not working here” så tyvärr blev det inget med anställningen. Min kompis ansågs alltså inte snygg nog att jobba på AAs jävla LAGER. Sedan dess har jag inte klarat av att köpa nåt från dem. Hon var så knäckt.

  • Sandra

    Blir också nyfiken på detta med konsumentmakt, vore intressant med ett inlägg om det!

  • felicia

    Så himla bra inlägg!! Känner rättså mycket exakt samma i den här frågan. Väljer hundra gånger hellre American Apparels kläder framför vilket fast fashion-företag som helst.

  • Majsan

    Alltså att man handlar hos tvivelaktiga företag för att man inte är mer än människa är väl ok. Men att välja att fronta deras kläder när man tar promotionbilder för sig själv som man tänker sprida till så många som möjligt kanske innebär att man får ta lite kritik.

  • Maria

    Jag håller med om att konsumentmakt inte är lika effektivt som många vill tro. Men Kristina tar upp någonting väldigt viktigt: det handlar inte enbart om marknadsföringen utan även om arbetsvillkoren. Inom American Apparel kan man tydligt se att det finns ett samband mellan hur kvinnor presenteras på bild och hur de behandlas som anställda. Se t.ex. http://gawker.com/5564171/life-at-american-apparel-the-employees-speak/all

    Visst är det bra att de har ‘koll på produktionen’ – men det betyder inte att man ska glömma bort andra anställda och deras villkor.

  • Anna-Stina

    Som många andra skulle jag också tycka att det var intressant om du kunde utveckla det där om konsumentmakt. Jag förstår poängen med att en individ inte gör skillnad, men samma argument kan man ju föra när det gäller våra politiska val också. Eller är det en felaktig analogin (och isåfall varför)?

  • Sofia

    Jo, men jag är oxå allergisk mot att det ska finnas helt orealistiska förväntnigar på personer som på något vi är offentliga, och jag håller med om att det är jätteviktigt att man inte måsta vara perfekt. Men jag tycker det är skillnad på ett omedvetet fel dvs om du hade köpt t-shirten utan att veta hur reklamen såg ut och ett medvetet, dvs att du köper t-shirten ändå. jag vet inte om jag missuppfattade dig men jag uppfattade att du liksom “nä men jag tänker fortsätta köpa dessa kläder ändå” för mig blir det liksom konstigt. Och jo, jag fattar att det är svårt att konsumera rätt hela tiden, för det är det ju, i princip omöjligt ju, men nä jag fattar nog inte riktigt det valet, eller öht att konsumentmakt inte skulle ge resultat. låter ju deppigt om det är så.

  • http://garciamvkc.livejournal.com walmart online shopping

    These are signs that something might not be right about this store.

  • Lovisa

    Jag förstår inte heller varför det inte skulle vara någon effekt att sluta handla. Rent ekonomiskt borde det ju ha det? Ingen efterfrågan, inget sälj?? Säger jag till ett företag att de gör fel, men fortsätter handla där, kommer det ju inte ha en effekt. Säger jag ifrån att det är fel och slutar handla där, kommer det iaf med större sannolikhet ha effekt.

    Det är nog det jag känner att jag blir lite provoserad av, när du väljer bära AA, att du liksom är emot deras reklam av kläder (hela bilden av de dem visar sig vara) men ändå väljer ha kläderna? Du vet ju också hur deras reklam påverkar kvinnan i sig i samhället, hur bilden de porträtterar kvinnan förvärrar kvinnans plats i våra samhällsstrukturer. Och att du då fortfarande väljer att lägga dina 200kr (eller vad den kan ha kostat) på det företaget.

    Se på Ryanair! Det är ett företag där kunder och personal blir behandlade som skit, folk började bojkotta, det har inte blivit bra, men det har iaf blivit bättre och det är alltid något. Små steg.