EN BOK!

En morgon i december när det snöade som sjutton träffade jag Christina Knight och åt frukost. Vi pratade i flera timmar om reklam, jobb, misslyckanden och läskigheter. Och det känns ju sjukt surrealistiskt, men snart kan man läsa resultatet av den samtalet som ett kapital i den här boken.

Så här säger Christina om projektet: “När jag undervisar får jag alltid frågan om hur det är att vara kvinna i min bransch och hur jag orkat stanna kvar så länge. Unga kvinnor som jag är mentor åt undrar ofta var de kan hitta reklamkvinnornas erfarenheter och historia. Det är uppenbart att det finns en brist på synliga, inspirerande kvinnliga förebilder. Det var helt enkelt dags för den här boken”

Medverkande i boken är tyyyyyp Mary Wells Lawrence, Susan Hoffman och Anna Qvennerstedt. Och så lilla jag då. Och man ska inte förminska sig själv bla bla men helvete vad fantastsikt att få vara i sällskap av riktiga legender.

Jag är så himla glad att den här boken är skriven. Jag är så himla glad av OLIKA ger ut den med motiveringen  “Den här branschen har stor makt att påverka vilka bilder och förebilder som reproduceras i vårt samhälle, vilka människor som får synas och ta plats och vilka beteenden som uppmuntras. Desto viktigare att reklamen skapas av både kvinnor och män och att kvinnor stannar kvar på de stora byråerna.” Och jag är så himla glad över att få ha varit med och bidragit på ett hörn.

Boken släpps den 8:e mars, men redan nu kan man lägga en bevakning på Bokus så får man ett mail när den går att köpa. I så fall klickar man här. 

  • Lovisa

    Roligt! Ska definitivt skaffa och läsa, känns relevant även för andra yrkesområden!

  • Cecilia

    Åh vad roligt! Du är grym! (och en av mina förebilder!)

  • Frökenfilantrop || Your cup of tea

    Spännande! Den ska jag absolut läsa

  • Sara
    • Linda

      Det där var mycket märkligt!

  • Mia

    Bästa Nina! Ser fram emot att läsa boken.

  • Chest Rockwell

    Det var en runa i DN härom veckan, över en kvinna som bland annat arbetat som copywriter och medverkat i en antologi om och av kvinnor i reklambranschen. Som följd blev de ganska hårt åtgångna av som det beskrevs”testosteronstinna kollegor”. Vissa branscher verkar för övrigt ha ett osunt behov av legend- och mytbildning kring sina egna medlemmar, då tänker jag främst på reklamare och journalister – när man blir det ena eller andra yrket så får man också en hel livsstil på köpet. Tyvärr verkar inte mycket ha förändrats på den punkten. Jag ska kolla upp vad den där antologin hette, för det skulle väl vara lite intressant med en sådan återkoppling, apropå ämnet?

  • Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok

    Heja!

  • Linnéa

    Jag skulle vilja höra dina tankar om kvotering! Jag blandade nyss mig i en diskussion om det på Facebook där killen som startade tråden bland annat sa “jag älskar vad feminismen står för i grunden” men i te heller hade några större problem med att det satt 100% män på de högsta posterna om det bar så att de var mest lämpade, och då på något sätt utgick från att det var så idag.

  • Elisabeth

    Superbra! Och jag väntar på nästa bok om reklambranschen som vittnar om avsaknaden av personer som till exempel är rullstolsburna, gravt överviktiga, kommer från Somalia, är troende muslimer, 68 år, är före detta kriminella, har diagnosen Asperger. Det vill säga; är som folk i största allmänhet.