En bar under en sten

Elin Hemréus har anmält Urban Bar i Helsingborg till reklamombudsmannen. Bilderna hon anmälde och hennes resonemang kring det kan man läsa om här. Efter en snabb titt på det inser en ju att de kommer att bli fällda så att det susar om det. Därför är det extra intressant att läsa deras kommentar när Elin kontaktade dem angående anmälan:

”Tråkigt att du uppfattar min konst som stötande och jag är absolut inte ute efter att provocera. Varför skulle jag vilja provocera Urban Bars gäster? Var ligger kränkningen i bilderna på min Facebook eller på Instagram?Du får gärna förklara var du anser att jag kränkt någon för det har absolut inte varit min mening. Måste säga att jag är chockad av dessa anklagelser.”

Det här är viktigt eftersom det är ett väldigt vanligt svar i liknande situationer. Och min första tanke är så klart att det är bullshit. Det är inte möjligt att ägaren av Urban Bar inte har tänkt något alls på hur de här bilderna skulle tas emot. Han måste ha vetat att det skulle provocera som sjutton, om han på något sätt har varit delaktig i samhället och/eller media de senaste 25 åren.

Men om vi, för argumentationens skull, utgår ifrån att han faktiskt inte har varit det, och således blir riktigt förvånad när någon påpekar att bilderna är stötande, vad svarar vi då? Kanske:

Hej Urban Bars ägare,

jag känner inte dig, så därför vet jag så klart inte varför (eller om) du vill provocera dina gäster. Den frågan hoppas jag att vi kan reda ut senare, men jag tänkte börja med att svara på de frågor jag faktiskt kan. Bilderna du har publicerat är problematiska på flera sätt, och att kalla dem för “konst” ändrar tyvärr inte det alls. Dessutom är det inte konst om en bild används i ett företags marknadsföring (även i sociala medier). Då är det reklam, enligt Marknadsföringslagen. Men som sagt, det har egentligen inte med saken att göra, för bilderna är problematiska i alla fall.

Det största problemet är att de objektifierar kvinnorna som är med. Objektifiering är ingen fråga om åsikter (du kan alltså inte “tycka” att bilderna inte objektifierar), utan betyder helt enkelt att en människa inte framställs som person, utan som objekt. Två typexempel på objektifiering är att inte visa människans ansikte (gäller två av bilderna) och att visa människan som en sak (i det här fallet ett matbord, på en av bilderna). Du gör båda delarna. Dessutom är människorna på bilderna avklädda utan synlig orsak, vilket också är ett exempel på objektifiering.

Så varför skulle det vara ett problem, undrar du kanske nu? Jo, att objektifiera människor på bild gör rätt hemska saker med människor som ser bilderna. Forskning visar till exempel att objektifiering i media (där kvinnor står för mer än 90% av kropparna som objektifieras) är en viktig orsak till att kvinnor har färre ledande positioner i näringsliv och politik, att vi drabbas av destruktiv kroppsuppfattning och har sämre sex (jo, faktiskt!). Män som ser bilder av objektifierade kvinnor blir mer benägna att se ner på kvinnor i olika sammanhang. I värsta fall bidrar det till ökat sexuellt våld.

Den som blir kränkt eller provocerad av dina bilder tänker nog ungefär i de här banorna. De tycker kanske att det är onödigt att sprida bilder som har så bevisat negativa effekter. Det är också anledningen till att den här typen av marknadsföring inte är tillåten. Man får inte göra reklam som är sexistisk eller objektifierande, enligt reglerna som branschen genom Reklamombudsmannen har kommit överens om.

Den som blir kränkt kanske också tänker på vad som kunde ha suttit där i stället. Och det är faktiskt en fråga som jag tycker att du borde fundera på: Är det här vad du vill lämna efter dig? På riktigt alltså? Tror du att de här bilderna driver samhället i en bra riktning som du trivs med? Skulle du skryta om dem för dina (eventuella) barn? I så fall: kör i vind. Om inte: fundera på vad du kan göra med dina plattformar för att istället sprida saker som du tror leder åt det hållet. Livet är för kort för att göra saker vi inte vill skryta om för våra barn.

 

 

  • Erik M

    Hej Nina!

    Jag har en fråga på det du skriver. I din artikel står det följande: “Forskning visar till exempel att objektifiering i media … // … är en viktig orsak till att kvinnor har färre ledande positioner i näringsliv och politik, att vi drabbas av destruktiv kroppsuppfattning och har sämre sex”.

    Vilken forskning är det du syftar på? Kan du lämna någon källhänvisning till denna undersökning?

    Det figurerar många liknande påståenden inom genusvetenskap och i jämstställdhetsdebatt, men det brukar vara svårt att hitta konklussiv forskning som kan bevisa denna typ av samband.

    Det vore därför oerhört intressant att kunna studera din källa.

    Vänligen

    Erik M

    • Nina Åkestam

      hej! Det finns precis hur mycket forskning som helst på området, och den är jättelätt att hitta. Det är alltså inte en undersökning, utan hundratals. Om du går in på google scholar och söker på exempelvis “objectification theory” eller “social comparison theory” kan du ta dig vidare därifrån. För den som inte orkar eller vill läsa akademisk litteratur gör forskaren Caroline Heldman en bra sammanfattning här, där hon också anger diverse källor: https://sftimes.co/?id=17&src=share_fb_new_17 Anledningen till att jag inte källhänvisar akademiskt i bloggen är att det tynger ner texten. Men jag skulle aldrig skriva att något var forskat på om det inte var sant, så det är toppen att du frågar efter källor!

    • Yankedoodledandy

      Jag är ledsen, all forskning betyder inte att det är sant. Och just sån där forskning förhåller jag mig extremt skeptisk till. Rena rama Yoda-resonemangen. Fear leads to anger, anger leads to…

    • Jennie

      Yankedooledandy: Jag vågar nog påstå att forskning (speciellt om flera studier kommer fram till samma sak) är ganska mycket mer pålitlig än den magkänsla som du verkar bygga ditt resonemang på.

    • Yankedoodledandy

      Tycker du resultaten av rasforskning var sann bara för att den var just forskning? Tycker du det inte är besvärligt att resultaten av det ni hänvisar till inte överhuvudtaget är känt hos gemene medborgare?

      DITT problem är just att du “vågar” påstå vad som helst. Mitt tips är nog att du ska gå på magkänslan lite mer du också.

  • Evelina

    Heja dig! Fick massa pepp och energi av att läsa din text, som är mitt i prick. Bor i Malmö och här är det så himla frustrerande och mörkt just nu så härligt att få frisk luft av dig. Kram!

  • Linnea

    Underbart bra svar.

  • Amanda

    Inte bara det obrydda och oförstående bullshit-svaret hon fått.. På sin facebooksida har ju Urban bar gått apeshit över henne och hoppat på hennes person.. :(

    De klagar på feminister och tycker att man inte borde lyssna på Elin för att hon följer “konstiga” sidor på Facebook. Snyggt jobbat för ett företag..

  • A

    Jävlar vad präktig du är Nina. Tant liksom.

    • Nina Åkestam

      En av många anledningar att älska mig!

  • Madelene SR

    Hej och tack Nina!

    Aldrig har jag läst någon person som kan sätta ord på de tankar och åsikter jag har i huvudet, lika bra som du. Det är så skönt, så förlösande att läsa dina texter. Du är den man skulle vilja ha i byxfickan ibland när man hamnar i debatter och får slut på energi. Du behandlar området jämställdhet och feminism med en sån enkel pedagogik att jag blir helt lycklig varje gång jag kommer in på bloggen. Heja dig! Du inspirerar mig! Och framförallt ger du mig ett batteri av argument och fakta som jag kan använda i mina vardagsstrider i reklambranschen, bland vänner och med mina barn.

    Återigen tack. Sluta inte. Kämpa på. Du behövs!