Den största hatten hittills

De senaste skiftena i reklambranschen har varit teknikbaserade. Från avregleringen av statlig TV och radio, till digitaliseringen av foto, film, bildbehandling och specialeffekter, till internet, flash, smartphones, sociala medier, HTML 5. De senaste 20 åren har alla verktyg förändrats. Vi i reklambranschen har varit helt förhäxade av de här verktygen och försökt lära oss och förstå dem. Att använda en teknik på ett nytt sätt har varit det absolut säkraste sättet att vinna priser. Så kommer det säkert att fortsätta vara. Det kommer alltid att komma ny teknik och det kommer alltid att vara spännande att utforska den.

Men. Det har stannat av lite. Det senaste året har jag haft väldigt svårt att skriva om reklam eftersom jag inte har kunnat hitta bra vinklar. En bra reklamkampanj är en bra reklamkampanj, but it does not a blogginlägg make. Det måste vara en intressant reklamkampanj, och det är det tamejtusan inte mycket som är just nu. Inte sådär fascinerade det var som fan-intressant.

Men sen slog det mig. Att medan vi har suttit med hashtaggar och QR-koder och letat nyheter, har det hänt massor. På de fem år jag har varit i reklambranschen har i princip hela världen skakats om, och det har naturligtvis förändrat situationen för företagen och därmed för reklamen. Vi har bara glömt att prata om det.

Därför tänkte jag nu ta fram min allra mest ambitiösa sida och starta en liten bloggserie med namnet Skit som har hänt medan vi höll på med annat. Jag tänkte skriva om vart världen är på väg och vad jag tror att det spelar för roll för oss som jobbar med reklam. Med andra ord tar jag på mig den största jävla hatt ni kan tänka er och hoppas att den passar någorlunda. Det kommer inte att bli en heltäckande lista, men kan ju liksom inte skrive om HELA världen, men det blir en början i alla fall.

Imorgon kommer första inlägget i serien. Håll till godo.