Blatteförbund och slagträn

Läste precis den här artikeln av Damon Rasti angående Tintin-hysterin som har rått de senaste dagarna. Tycker att han har många bra poänger. Jag är faktiskt på allvar förvånad över hur många människor som så självklart anser att det var fel av Kulturhuset att plocka bort böckerna. Jag menar, inget bibliotek har ju ALLA böcker? Det har alltid gjorts någon form av urval. Det är bra att det förs en diskussion kring vilka de urvalsgrunderna är, men det är befängt att kalla det censur. Det skulle vara censur om böckerna förbjöds, om det blev olagligt att läsa dem, om de inte fick ges ut. Men att en viss bok inte finns på ett visst barnbibliotek? Njae, ej så mycket censur över det.

Jag tycker själv att det är svårt att bestämma mig i den här frågan. Jag läste aldrig Tintin som barn, tror jag pga att mina föräldrar inte diggade världsbilden. Skulle inte heller sätta det i händerna på mina egna ungar, mest för att det finns så sjukt mycket helbra böcker. Varför ska man ägna tid åt att läsa de tveksamma? Men om de själva skulle låna boken på biblioteket, skulle jag ta den ifrån dem då? Antagligen inte.

Jag tycker också att Rastis analys av behovet av ett “blatteförbund” är utmärkt. Det finns många etniska svenskar som är anti-rasister, men det är klart att frågan får mer schvung om den drivs av folk med egen erfarenhet. Men jag fattar inte riktigt parallellen han gör till feministiska- och hbtq-frågor för att visa hur nedprioriterad rasismfrågan är. Några citat:

“Ett annat, högst anmärkningsvärt, problem i diskussionen kring rasismär att ”den andra sidan” alltid skriker högst. Om jag som man skrikit högt och idiotiskt i kvinnofrågor hade jag betraktats som en dåre, en Pär Ström-typ. Om jag som heterosexuell försökt tvinga på gayfolket mina åsikter, skulle jag stämplats som homofob.”

“Det tredje problemet när vi diskuterar rasism är att det har blivit fult att säga just ”rasism”. Medan många kvinnor inte skulle tveka inför att kalla någon för mansgris, är vi många med invandrarbakgrund som drar oss för att ”spela ut rasistkortet”. Det finns en rädsla för att urvattna begreppet.”

“Tänk er att jag gick fram till en våldtagen tjej och frågade vad hon hade på sig vid våldtäkten och om hon verkligen inte ville? Eller att jag sa till en homosexuell person som blivit misshandlad på grund av sin läggning att denne hittade på, eftersom jag aldrig själv sett homosexuella personer bli misshandlade? Det skulle vara befängt och djupt osympatiskt.”

Är jag snurrig eller är de här påstående helt uppåt väggarna? Det han beskriver är precis motsatsen till hur jag uppfattar debatten. Jättemånga skriker högt och idiotiskt i kvinnofrågor. Väldigt få feminister skulle kalla någon för mansgris, snarare kämpar vi dagarna i ända med att förklara att vi inte hatar män. Väldtäktsoffer frågas alltid om de verkligen inte ville och homosexuella ifrågasätts ständigt. Jag känner igen mig i alla punkter han beskriver i kampen mot rasism.

Som sagt, många bra poänger man varför använda de två rörelser som man har mest gemensamt med som slagträn? Jag tror inte att det var Rastis mening, men nu låter det lite som att det handlar om antingen eller. När vi snarare borde göra gemensam sak och kämpa för ett samhälle där alla får höras och vara precis lika mycket värda.

  • Anton

    Problem 1: Tintin.

    Att man gallrar och rensar är en sak, och ingen big deal. Vad som gör det en big deal är ju att man slår på stora trumman och kungör att Tintin är inte välkommen. Då är man smakdomare över litterära kvaliteter och man är även indoktrinerare.

    Problem 2: Att ställa upp en dikotomi mellan blattar och svenskar är felaktig och gagnar ingen.

    Problem 3: Damon Rasti verkar ha svårt att utgå från andras perspektiv och klagar på att andra har det problemet.

    • Max

      Bra snack!

  • Tintin Yeah

    Problem1: Det finns ju inte en “blattegrupp” utan mängder med olika bakgrunder och intressen. Tolkar Rasti som att han hemskt gärna vill att alla grupper ska vara en med ett och samma intresse. Och det intresset definierar Rasti. Och kanske han som ville ha bort Tintin från Kulturhuset.

    Problem 2: Liberala och vänsterhippa svenskar, särskilt i media, säger sig vara öppna mot invandrare och invandring och är det till 100proc i teorin, men få har vänner bland sin yang- grupp. Kanske finns där en vän från gymnasiet. Yngre verkar ha det lättare. Teori och praktik.

    Syntes: Rasti ser problemet men lösningen han ordinerar är för magstark för etniska svenskar. Och troligtvis helt meningslös, den gör oss Tintin-fans bara arga. Arga på vem? Kontraproduktiv? Personligen tror jag att Sverige kommer bli omskakat rejält när många med invandrarbakgrund släpper ut sin ilska över sin situation här. Den frågan ställs ännu inte. Lovar att den kommer ställas.

  • Jennie

    Jag tror att den här mannen kanske läste lite för mycket Tintin när han var barn..:)

    http://images.coxify.com/1/4/2012/09/26/48677.jpg

  • emma

    Jag tänker att Rasti menar att det antirasistiska arbetet i Sverige idag framför allt bedrivs av vita människor med typ noll egen erfarenhet av rasism, att när det kommer till Tintin så var det vita människor som bestämde att invandrare inte får känna sig kränkta för vi har rätten att läsa Tintin oavsett hur etniciteter beskrivs? Framför allt kopplat till det första citatet då. Men ja, dom andra två är väldigt konstiga.

  • Julie

    Jag måste säga det här: att komma in på din blogg är en av de små vardagshöjdpunkterna i livet! Du får mig alltid att tänka, reflektera, ifrågasätta och ofta att bli arg och engagerad och vilja ställa mig på en stol och göra lite revolution. TACK! DU ÄR GRYM!

    • Nina Åkestam

      Tack! Bra! Upp på stolen bara.

  • u

    jag håller med, ungefär som ikea, det är ju ingen censur, katalogerna finns ju att få tag på i andra länder

    • Nina Åkestam

      Det var en särdeles dålig jämförelse. Vill du ha Tintin kan du ju köpa den, eller promenera några hundra meter till närmsta bibliotek och låna den. Att ett stort företag gör avkall på sina värderingar för att tillfredsställa en diktatur är något helt annat. Men det är väl heller ingen som har påstått att IKEA ägnar sig åt censur? Tror inte att man kan censurera sin egen reklam, rent tekniskt.