Be Strong and Shine.

Den här reklamfilmen, av schampomärket Pantene för den filippinska marknaden, har delats jättemycket på senaste tiden.

I allmänhet måste man ju ge ett stort GILL till alla varumärken som använder sina muskler för att göra lite nytta och inte bara visa upp modell+produkt+logotyp. Den här filmen bygger på ett klassiskt experiment där man lät folk läsa en historia om samma (framgångsrika) person, men i hälften av historierna hade hen ett manligt namn, och i hälften ett kvinnligt. Skillnaderna i hur personerna utvärderades är precis de som presenteras i filmen.

Självklart kan inte den problematiken lösas med ett schampo, och en liten snyggare koppling hade ju varit bra. Men jag ger ändå Pantene fem starka klapp för ansträngningen. Något jag har större problem med är slutklämmen.

Be Strong and Shine. 

För som nästan alltid ålägger man med de små orden kvinnan ifråga  att själv lösa sitt problem. Som att om man bara är tillräckligt tuff så gör det inget att folk tycker att man är hemsk när man bara försöker göra sitt jobb. För det säger sig ju självt att det är hopplöst. Det är inte hon i filmen som måste tvätta håret och hålla huvudet högt, det är alla vi andra som måste sluta döma henne på helt osakliga grunder. Det skulle jag älska om lite mer reklam peppade till, på nåt vettigt sätt.

  • marire
  • Linnéa

    Hej Nina, filosofiska rummet i p1 sände i början av december ett superintressant avsnitt om delandekulturens mekanismer och möjligheter. Kom att tänka på dig och att det skulle kunna vara ett grymt tema för ett blogginlägg nån gång. I övrigt – tack för en sjukt vettig och inspirerande blogg!