Avgå alla.

Jag brukar verkligen utgå från att människor försöker. Att de flesta vill väl, gör så bra de kan, och om det blir fel är det oftast inte meningen. Men när det gäller Lindex börjar jag få rätt ont om tålamod nu faktiskt.

Lindex står ju som de flesta vet knappast för någon framåtsträvande reklam, varken vad gäller form, idé eller innehåll. Deras strategi verkar vara att göra precis som konkurrenterna fast lite sämre, och de har många gånger kritiserats i media och anmälts till Reklamombudsmannen för hur kvinnor avbildas i kampanjerna.

Lindex har bland annat kritiserats för sina obejktifierande bilder och väldigt smala modeller. 

Om Lindex har tagit till sig av kritiken (som kommer i första hand från företagets målgrupp, obs) döljer de det väldigt väl. Via Idealrevolution får jag nämligen reda på att i sin senaste reklamkampanj använder Lindex sin egen personal för att visa hur brett deras sortimentet är. Resultatet är…. drumroll… det här:

Mitt största problem med det här är själva idén. Jag har skrivit förut om det problematiska i att använda sin egen personal i reklam som handlar om att ta av sig kläderna. Att anställda ska bedömas som kroppar när det inte alls har med deras jobb att göra (som det ju har med en fotomodell) tycker jag är olustigt. Att folk inte ens ska få fokusera på sin kompetens när de jobbar, utan också där tvingas fundera på om de är snygga nog. Så som Lindex representant beskriver processen i Aftonbladet låter det inte direkt som en teambuildingaktivitet, utan som en förstärkning av det samhället gör hela tiden med kvinnor: visar upp, bedömer, sorterar, väljer ut, bekräftar, allt baserat på kropp och utseende. Att få stå avklädd framför en kamera är med den logiken någon slags belöning. Finare än att köpa in tyg eller ge kunder råd i butik. ORKA.

Utöver det finns det ett annat problem som många andra också har skrivit om: de kroppar (för det är kroppar det handlar om här, hur mycket Lindex än vill yra om att de visar “personligheter”) som har “belönats” med att få vara med i kampanjen är nästan exakt likadana. Och dessutom förvillande nära de ideal som helt vanlig reklam visar för oss, varje dag. Det gör att de här bilderna inte blir befriande. De tajtar snarare till spelplanen ännu mer: nu är det inte bara professionella modeller som ska ha raka tänder, glittrande ögon och synliga magmuskler. Tro inte att du som är en vanlig kvinna med ett vanligt jobb kommer undan!

Som sagt, jag vill gärna tro det bästa om folk. Men det finns gränser för allt tålamod. Och det jag någonsin har haft för Lindex tog slut exakt precis nu. Avgå alla, tack.

  • Jennie

    På tal om att utnyttja sin personal: http://www.genusfotografen.se/?p=5348

    Ja, avgå alla tack.

  • E

    Helt stört. Är sååå less på företag som väljer sexistisk reklam då jag känner mig helt maktlös. Gillar tex AA’s kläder – men kan inte se på deras reklam(utan att få sån ångest), vågar inte gå dit längre. Nu kanske det blir samma med Lindex: “HURRA!”.

    Vad ska man göra om reklamen i samhället trycker i hjärtat så pass att man vill spy? Som hämmar kvinnor att känna sig välkomna i samhället i stort?

    Vet inte!

  • Lilly

    Dessutom ska de stå ihopknökade och hålla om varandra och därigenom flirta med porren.

  • Pingback: DEN PERFEKTA BILDEN (AV DIG SJÄLV) | Emma Svensson()

  • L

    En fråga rörande något helt annat – du skrev ett inlägg rörande engagemang. Att de som engagerar sig i en specifik fråga ofta får mer kritik för allt de inte engagerar sig för än de som inte engagerar sig alls får. Jag hittar inte det inlägget, vore jättetacksam för länk!

    • Nina Åkestam

      Oj, jag känner igen resonemangen men vet inte på rak arm vilket inlägg det var – någon annan som vet?

  • Alex

    Skit.. är det bara modeller som jobbar på Lindex? Eller har de bara valt ut kvinnor som “passar in” ?

    Konstig idé, kommer från en som inte alltid håller med den kritiken de får.