5 copywriting-tips

Fick en fråga häromveckan från en nybliven copywriter om jag kunde dela med mig av mina fem bästa kreatörs-tips. Och det kan jag så klart. De här tipsen har jag tagit fram tillsammans med Anton, för att få AD-perspektivet också.

1. Jobba med bra människor. Framför allt såna som är bättre än du. Det är sorgligt, men det spelar ingen roll hur begåvad du är om du inte är omgiven av folk som är minst lika duktiga. Jobbet blir aldrig bättre än den svagaste länken. Om du däremot får chansen att jobba med folk som är bättre än du, kommer du utvecklas i en farlig fart. Framför allt är det viktigt som junior att jobba tätt med folk som är mer erfarna än du, så att du inte sitter i ett rum med någon som är lika lost och ägnar dina första år i yrket åt att göra de hundra vanligaste nybörjarmisstagen.

2, Jobba på kunder som producerar. I början av karriären är inte det viktigaste att göra bra reklam, det är att göra mycket reklam. Genom att få upp tempo och produktionstakt lär man sig jättemycket mer än om man gör en superstor grej. Så när du får chansen att välja, sök dig till kunder som producerar många små saker, hellre än några stora. Dels får du fler chanser att göra något bra, dels försvinner misstagen i mängden. För misstagen kommer så klart. Det är helt okej, men känns garanterat bättre om det inte var den enda grejen du gjorde det året.

3. Håll dig nära kunden. I början är det lätt att man tycker att kundmöten är svåra, och därför håller sig undan och låter de mer erfarna kollegorna göra den delen av jobbet. Det är jättedumt. Det är bara genom att prata med kunden direkt som du lär dig hur saker och ting funkar. Och eftersom jobbet aldrig blir bättre än sina förutsättningar (se punkt 1), är det helt nödvändigt som kreatör att ha koll på vem kunden är och hur hens organisation funkar. Att lägga några timmar på att promenera runt på deras kontor och prata med folk kan spara en många månaders huvudvärk framöver.

Det händer ofta att dina äldre kollegor kommer att erbjuda dig att “slippa” kundmöten. Tacka alltid nej till det. Bit dig fast i kunden som en liten iller och skapa en egen relation. Lyssna, förklara och försök förstå. Så länge kunden gillar sina kreatörer kommer de aldrig att byta byrå.

4. Öva på hantverket. Det här gäller nog mer copywriters än AD:s, för enligt min erfarenhet brukar det flesta AD:s gilla att formge saker. Men: man kan inte vara copywriter utan att skriva. Från skolperspektivet kan det verka som att jobbet mest handlar om att hitta på idéer, men så är det inte. Det kanske är det roligaste, men mest tid kommer du troligtvis att lägga på att knattra fram grejer på datorn – broschyrer, filmmanus, manifest, sajt-texter. Öva på det så blir allt enklare och roligare. Skriv så mycket du kan, hela tiden. Läs. Imitera. Prova att skriva mail i olika stil. Vad som helst, så länge du sänker tröskeln för skrivande. För när du är en riktigt duktig skribent kommer det alltid att finnas plats för dig.

5. När du kör fast: släpp det. Det här är nog den vanligaste frågan jag får: Vad ska man göra när man kör fast och inte kommer på en enda idé? Först och främst kan det vara skönt att veta att det är övergående. När man har jobbat några år blir idéandet en självklar del av jobbet och man kör sällan fast. Men när det händer tycker jag bara att det är en sak som hjälper: släpp allt. Försök inte inspirera dig, försök inte värka fram något. Gå ut och gör något annat. Det finns en anledning till att typ alla kreativa människor säger att de får sina bästa idéer när de springer eller duschar eller är ute i naturen. Det beror på att det är sant. Hjärnan behöver tid för att sortera och vrida på tankar, och när den får det brukar alltid bra grejer dyka upp.

Det här var alltså min (och Antons) topp fem. Ni läsare får hemskt gärna kommer med era bästa tips också!

  • Gustav

    Punkt 1 är väl inte så genomtänkt? Om alla bara ska jobba med folk som är bättre än en, varför ska någon jobba med en som är sämre än alla?

    • Nina Åkestam

      De här tipsen är riktade till någon som är ganska ny i branschen, då är det lätt att hitta folk som är duktigare. Men så klart är det inte möjligt för ALLA att alltid jobba bara med folk som är bättre (någon är ju som sagt alltid bäst) men tycker ändå att det är ett bra mål att sträva efter!

  • Malina

    Hej Nina!

    Har en fråga som du säkert fått många gånger förr. Jag är nyfiken på hur du resonerar kring det som för mig kan verka som en motsättning – att jobba med reklam som vill få folk att konsumera och samtidigt vara aktiv i Miljöpartiet som vill att folk ska konsumera på ett mer hållbart sätt. Jag vet att du inte längre jobbar på byrå, men du har ändå mycket erfarenhet av det. Hur tänkte du kring det? Och hur resonerade du när du fick ett reklamjobb för ett företag som inte kändes hundra ur ett socialt och miljömässigt perspektiv?

    • Nina Åkestam

      Jag svarade på den här frågan så sent som förra veckan, i inlägget på engelska!

  • Alex

    Har du något förslag på hur man får de där bra människorna att vilja jobba med en? Om nu de bra också strävar efter att jobba med folk som är bättre än dem så känns det som att en som är sämre/mindre erfaren inte är så attraktiv som arbetskamrat, menar jag.

    • Nina Åkestam

      De mer erfarna brukar tycka att det är kul att jobba med folk som är nyare. Det är lite av en pay-it-forward-princip. Alltså man blir hjälpt i början, och sen hjälper man någon annan när man själv har kommit en bit. Men att vara icke-cynisk, ambitiös och ställa mycket frågor brukar räcka en bra bit!