Robin Teigland

Robin Teigland är professor i företagsekonomi, med inriktning strategi och digitalisering vid Handelshögskolan i Stockholm. Robin Teigland har en BA (business administration) i ekonomi med hedersbevis från Stanford University, en MBA från Wharton School, en MA i International Studies från University of Pennsylvania, och en Ph.D i Business Administration från Handelshögskolan i Stockholm. Utöver sina akademiska meriter har Teigland även en imponerande arbetskarriär bakom sig. Hon har arbetat med riskkapitalbolag i Silicon Valley, varit konsult hos McKinsey i Sverige samt i Spanien, jobbat för medtech start-up i Norge, verksamhetsstyrning för Esso i Chile, aktiehandel i Spanien, och international banking i USA.

rc_julianawiklund019

Robin Teiglands forskningsintressen ligger i skärningspunkten mellan strategi, teknik, innovation och entreprenörskap. Hon fokuserar på hur internet, sociala medier, kryptovalutor, och annan ny teknik såsom blockkedjor och 3D-skrivare möjliggör för självorganiserande grupper att skapa värde utanför ett företags traditionella gränser, utmanar långvariga institutionella strukturer och skapar nya informella nätverk. Robin Teigland har även kallats Sveriges startup-professor.

Teigland intervjuas ofta om hennes forskning i svensk och internationell media och är en internationellt efterfrågad talare. ”Samhället befinner sig i den tredje industriella revolutionen. Enkelt förklarat innebär det att samhället håller på att gå tillbaka till hur det var innan den industriella revolutionen – det vill säga då medborgarna inte hade 9- till 5-jobb.” Vid flera tillfällen har hon listats som en av Global Top 50 Business Professors på twitter.

Föreläsningar

Nyckelord föreläsningar: Social Networks, Social Capital, Knowledge Management, Strategy, Innovation, Unicorns, Startups, Internet of Things, Virtual Reality, Bitcoin, Social Media, Block Chain, The Sharing Economy, Networked Society, Virtual Worlds, The Third and New Industrial Revolution, FinTech, 3D Teams, Virtual learning and Education, Creation and Diffusion of Knowledge, Competitive Advantage, Future of Finance, Exponential Growth, The Swedish Startup Phenomenon, Second Life.

Pressbilder

Skriv ut sidanSkriv ut sidan