Per Grankvist

Samtidsanalytiker inom områden som hållbarhet och engagemang. Per har tidigare gett ut den uppmärksammade boken CSR i praktiken och varit hållbarhetsredaktör på affärstidningen Veckans Affärer. Han är idag fristående krönikör på Sydsvenskans ledarsidor.

per_4944_web

Pers fokus ligger på hur hållbarhet och engagemang förändrar det sätt näringslivet, den offentliga sektorn och civilsamhället fungerar och samarbetar. Genom sina krönikor och framträdanden har han kommit att räknas som en av de mest respekterade rösterna på området i Sverige och medverkar därför regelbundet i media som kommentator. Per är också ordförande för Fairtrade Sverige

Under åren har Per haft uppdrag som rådgivare till såväl stora företag som ideella organisationer. Med en talarstil som är både engagerande som underhållande är Per en efterfrågad talare som får inbjudningar att tala i många olika sammanhang; från ledningsgruppen på företaget eller den stora aulan på universitet.

Föreläsningar

Några teman som Per föreläser kring är:

Engagemang – Batman, Putnam och jag
Alla undrar idag hur man ska engagera människor. I allt från att delta i demokratin till att vara med på bostadsrättsföreningens städdag. Trots att forskningen hävdar att vi aldrig varit så lite engagerade idag verkar vi helhjärtat delta i omröstningar för att utse nya glassorter eller för att gå med i protestgrupper på Facebook. För fyra år sedan bestämde sig Per för att titta närmare på hur man kan engagera människor idag. Med hjälp av Läderlappen, en Harvardprofessor och den egna erfarenheten av att ha varit engagerad i Barack Obamas första presidentkampanj ger Per nya förklaringar till varför ideella organisationer över hela världen tappar medlemmar, varför engagemanget verkar starkare än någonsin och vad man måste göra för att ta tillvara det.

Konsten att förena hållbarhet och lönsamhet
Under en knapp timme reder Per ut begreppen, ge den historiska kontexten till vår nuvarande syn på ansvarsfrågor och dessutom ge många konkreta exempel på hur några av världens mest innova bolag agerat. Föreställningen ramas in av att Per använder modern konst som utgångspunkt, ett lika oväntat som uppskattat grepp, för att fånga publikens uppmärksamhet och se till att de minns allt det lärt sig om företagande.

De fantastiska fem – Hållbarhetstrenderna som ändrar allt
Hållbarhet är megatrenden som påverkar företagens strategier, men på annorlunda sätt än vad man först tror. Med hjälp av en skruvdragare, en burk Coca-Cola, en löpartröja, ett försäkringsbrev och en gammal slips förklarar Per de fem megatrender som påverkar konsumenterna och därmed företage de närmaste åren. Per blandar tunga exempel med lätt humor och förklarar varför tillgång trumfar ägande, hur oväntade samarbeten skapar innovation, varför pigg är det nya snygg, vad som händer när kunder vill kolla företagens ärlighet och varför allt fler butiker agerar återvinningsstationer.

Pressbilder

Skriv ut sidanSkriv ut sidan