Nina Åkestam

Doktor i ekonomi, skribent, författare, föreläsare och reklamforskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Nina Åkestam har tidigare jobbat som kreatör i reklambranschen i Stockholm och New York. 2014 kom hennes första bok, bästsäljaren Meningen med hela skiten, ut på Volante förlag. Hennes aktuella och omtalade doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes (2017), reder ut affärsmässiga och sociala effekter av stereotypa och icke-stereotypa bilder i reklam.

Nina_Åkestam56A8494

Nina är även en stark röst i den offentliga debatten kring jämställdhet och mångfald. Hon är stående kolumnist i Metro sedan 2014 och hennes texter har även publicerats i bland annat Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Hon har listats bland näringslivets Supertalanger (Veckans Affärer), Näringslivets Mäktigaste Kvinnor (Veckans Affärer) och Årets Uppstickare (Shortcut), och har mottagit branschorganisationen Komm:s Bengt Hanser-stipendium för sina bidrag till marknadskommunikationens utveckling.

 

Föreläsningar

Mångfald i reklam – så funkar det.

Varje år köper företag och organisationer reklam och mediautrymme för miljardbelopp. Att reklam kan vara bra för affärerna vet vi sedan länge, men hur påverkar all den här kommunikationen samhället?

Med avstamp i doktorsavhandlingen Understanding Advertising Stereotypes föreläser Nina om vilket samhälle reklamen egentligen speglar, och vad effekterna av detta blir för såväl varumärken som människor. Vem får synas, vem saknas, och hur ska vi kommunikatörer göra för att inkludera allt spretigare målgrupper på ett bra sätt? Nina delar med sig av färska forskningsresultat och ger förslag på hur företag och organisationer kan arbeta för att skapa effektiv kommunikation som når fler, och också gör världen lite bättre.

“Nina har varit talare på flera av våra viktigaste arrangemang senaste åren och alltid slås vi av samma sak: träffsäkerheten, tydligheten och förmågan att få en väldigt varierad målgrupp att förstå en avancerad analys. Nina är smart, inspirerande, rolig och vi kommer anlita henne många gånger om!” – Sara Haraldsson, grundare och generalsekreterare, Maktsalongen

“I sin föreläsning guidade Nina Åkestam oss genom forskningen om effekterna av stereotyper i reklam på ett lättillgängligt och inspirerande sätt. Föreläsningen gav hela teamet många nya insikter och verktyg i arbetet med mångfald och representation i vår kommunikation.” – Karin Vesterlund, reklamchef, Åhléns

“Ninas smarta, personliga och högaktuella föreläsning om effekterna av stereotyp och icke-stereotyp reklam var en ögonöppnare för alla kommunikatörer på Spinn. Vi tar med oss flera tankeställare internt men också argument och konkreta redskap för hur vi kan göra bättre kommunikation för våra uppdragsgivare. Väl värda 45 minuter! – Charlotte Törnqvist, VD, Spinn Action Marketing

Pressbilder

 

Skriv ut sidanSkriv ut sidan