”MONSTER” slutsåld – nu satsar vi på eboken!

Micael Dahléns bok ”Monster” har nu sålt slut i de allra flesta boklådor och nya böcker väntas först i slutet av denna vecka – men som tur är finns ju eböcker. Eller?

Så fort boken sålde slut var vi direkt snabba med att sänka vårt F-pris (det pris bokhandeln betalar för titeln) på eboken till 40 kr, en sänkning med 60 procent  från det ursprungliga priset på 100 kr, vilket är vad de flesta nya eböcker kostar till grossist. Vi uppmärksammade självklart alla ebokhandlare på prissänkningen. Under de första veckorna sålde vi 40 eböcker för 100 kr, och sedan dess har vi sålt ytterligare 9 eböcker; ungefär samma veckosnitt som tidigare, vilket innebär att det hittills varit en högst ofördelaktig affär för oss.

Samtidigt ser vi att boken har lånats ut mångdubbelt fler gånger, nästan 300 gånger, vilket innebär en ersättning om 10 kronor per utlåning till oss. Också en ofördelaktig affär för den delen, om man tänker sig att det finns en alternativkostnad där (inte för alla utlåningar, men troligen för en del av dem).

Vad händer om man sänker priset ytterligare? På ett seminarium på Bokmässan i Göteborg i höstas, då Volantes vd Tobias Nielsén även deltog, pratade musikbolaget Universals vd Per Sundin om iTunes devis ‘keep’em clicking’ apropå vitsen att låta konsumenterna köpa på sig.

Så, nu sänker vi priset igen – denna gång till i sammanhanget otroligt låga 15 kronor i F-pris. Så mycket betalar alltså ebokhandlarna från och med idag för ”Monster”. Ett väldigt lågt pris för en nyutgiven bok som uppmärksammats i alla möjliga medier.

15 kr motsvarar dessutom ungefär 5 dollar i konsumentled, vilket visade sig vara det pris som genererade absolut mest intäkter när företaget Vook experimenterade med prissättningen på deras titel ”Dark Hunter” av Sherrilyn Kenyon. I grafen motsvarar den svarta linjen priset och den blå linjen försäljningen.

Kurvan talar onekligen för sig själv, och det ska bli spännande att se om samma modell går hem för ”Monster”. Ett annat spännande experiment, men i en helt annan bransch, genomfördes av dataspelsföretaget Paradox år 2010 då de ökade försäljningen med 5.500 procent (!) bara genom att variera prissättningen under kortare tidsperioder.

”Vad som också framkommit vid studier av olika kampanjer är att försäljningen ökar betydligt mer än vad den relativa sänkningen av priset ger. En prisreduktion på 30% kan ge en försäljningsökning på 30-50%, medan motsvarade på 75% ger en ökning på minst 1.500%, oftast flerdubbelt denna siffra.”, skriver Fredrik Wester i en krönika på nätforumet Netopia.

”Monster” tillgängliggörs via Adbok, Addbooks, Adlibris, Billingska Bokhandeln, Bokborgen, Dito, Emviem, Livrel24, Muntligt och Riidr. Gillar du inte eböcker kan du köpa ett signerat ex av ”Monster” här.

Simon Brouwers
Projektledare & Redaktör på Volante

NOT: ”Monster” finns från den 1 december åter i lager hos Förlagssystem och hos de flesta bokhandlare.