Hur ser framtiden för e-boken ut?

Kort från London Book Fair. Om vad vi såg, vad vi tänkte och vad vi gjorde.

Överallt, amerikaner. Det märktes att USA går i täten när det gäller e-böcker och att branschens utmaningar framåt är globala. London Book Fair handlar alltid mycket om rättigheter — att sälja och köpa titlar — och det gällde även diskussionen kring e-böcker, vem som ska äga dem och hur de på bästa sätt kan förvaltas i en allt mer digitaliserad bokbransch. Hur mycket kan förlagen göra själva, och vilka tjänster är relevanta globalt? Frågorna ställdes, några självklara svar uteblev.

“At a time of rapid change, and a time of opportunity”, så beskrev Fabers VD Stephen Page nuläget när han inledde konferensen ”The Digital Now: Creating Lasting Value” som gick av stapeln på Olympia i London under söndagen. Evan Schnittman från Bloomsbury, den enda från förlagsvärlden av förmiddagens keynote-talare, började med att begrava en tvååring – e-boksappen, (“Enhanced ebooks and book apps”, precis som Tobias gjorde förra veckan på Kulturekonomi här. Påståendet skapade en hätsk debatt på Twitter, som tyvärr med råge överglänste resten av dagens innehåll.

Lunchen blev en välkommen paus och vi hann prata med bland andra med Telegram, Elib, Natur & Kultur och KF Media. Det viskades bland annat om att e-boksförsäljningen minskat med 5,5 respektive 9% i Storbritannien och USA under 2011 jämfört med år 2010. Noterbart, men troligtvis bara en reaktion på den enorma ökning vi såg år 2010.

Efter lunchpausen misslyckades Amazon (ännu en gång) med att redovisa egna siffror. Oroliga förläggare (och den mindre oroliga författaren Lisa Gee) pratade om kostnaderna för fildelning och tweeten ”death by PowerPoint v. death by readingoutthespeechyouwrotelastweek” beskrev hyfsat bra stämningen ett tag in på eftermiddagen.

De två avslutande talarna, Dan Franklin från Random House och Henry Volans från Faber, lyfte till sist konferensen (och appen) genom att visa inlevelse och passion. Den förste inspirerade och livade upp, den sistnämnde visade på att verk som inte längre skyddas av upphovsrätten kan bli grymma appar, typ “Three Little Pigs” och “The Solar System” som demonstrerades (Henry var den enda som körde sin presentation från en iPad 2 – fungerade sådär). Och visst, de är sjukt snygga – men det är mer effekter än berättelse, och jag har svårt att se att en sådan app passar särskilt många böcker.

I måndags började mässan (i år med slutsålda monterplatser och 23 000 besökare) och i myllret sprang vi på Lasse Winkler, chefredaktör på Svensk bokhandel. Han tyckte sig skönja en viss optimism i branschen, men trots det inte trodde att den svenska e-boksmarknaden skulle komma igång förrän senhösten 2012, kanske till och med först 2013.

Efter många möten avslutade vi med en gravöl för e-boksappen tillsammans med Peter Collingridge, en av grundarna till Enhanced editions. De har jobbat med e-boksappar i flera år, och gjort det bra. I augusti går de vidare och lanserar nästa produkt – ett verktyg för att övervaka mediaträffar i samband med digitala bokreleaser. Ska bli spännande att följa.

Simon Brouwers
Projektledare & Redaktör